Hoppa till huvudinnehåll

Inspirerande workshop för ännu mer tillgängliga och jämlika 112-samtal

onsdag, december 11, 2024

Tidigare i höst höll det PICTA-ledda projektet Videoassisterade 112-samtal för tillgänglig och jämlik vård (VaLs) en heldags projektträff med workshop i Stockholm. 

Workshopmoment

Syftet var att under en dag samla projektparter och intressenter för att få så många perspektiv och erfarenheter som möjligt in i det fortsatta arbetet. Det blev ett energifyllt avstamp med över tjugo engagerade deltagare från såväl innovationssystemet, larmcentral och sjukvård samt akademi och industri i tre nordiska länder. Mötet ägde rum på Lindholmen Science Parks Stockholmskontor och faciliterades av PICTAs projektledare Josefine Vacker och Fredrik Bodell. 

VaLs-projektet fokuserar på det larmsamtal som äger rum när en person som är i akut behov av vård eller någon i dess närhet ringer 112. Fyrtiofyra procent (cirka 500 000) av alla samtal till 112 handlar om någon typ av vårdbehov. Av dessa är det 20-30 % som hänvisas till annan vårdnivå än ambulans. Prioritering av patienter och resurser är viktigt, eftersom de mest tidskritiska fallen måste få hjälp snabbt av ambulans. Mindre akuta fall kan i stället hänvisas till att ordna egen transport till sjukhus eller exempelvis vårdcentral, närakut eller hemsjukvård. Under åren 2016-2022 har 112-samtalen till polis, räddningstjänst och sjukvård ökat med cirka tjugo procent. Larmoperatörens bedömning av patientens tillstånd är helt avgörande både för att varje individ ska få rätt vård och för att de akuta vårdinsatserna prioriteras rätt. Här kan video användas som ett verktyg vid larmoperatörens bedömning och ge viktig kompletterande visuell information om behovet för akut sjukvård. 

Projektledare och arrangörer

Till vänster: Josefine Vacker och Fredrik Bodell från Lindholmen Science Park
Till höger: En av deltagarna under workshoppen

Projektet, som finansieras av det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige, är indelat i olika arbetspaket. I detta arbetspaket ville vi skapa en gemensam lägesbild och ett avstamp framåt, säger Josefine Vacker, projektansvarig för VaLs-projektet. Det här är ett projekt som är utspritt över hela landet, så det krävs en hel del aplanering för att få till att mötas fysiskt. Men att träffas så här och lära känna varandra och varandras verksamheter bättre ger styrka och fart åt hela projektet. Mycket värdefullt!

Det blev både presentationer av vad som hänt, många intressanta diskussioner och dessutom workshop-moment där man bland annat kartlade potentiell nytta samt fallgropar och hinder. Resultaten och insikterna kommer nu att bearbetas och peka ut den bästa vägen framåt. 

Många av de förutsättningar som behövs för storskalig implementering av video är redan på plats. Nu gäller det att nå ut till de verksamheter som har ett behov av den här tjänsten och hjälpa dem på vägen mot ett kliniskt nyttjande av video, säger Douglas Spangler, verksamhetsutvecklare vid Sjukvårdens larmcentral i Uppsala och en av projektledarna i VaLs. 

Deltagare i workshoppen

Till vänster grupparbete och till höger paneldiskussion

Hela rummet på workshoppen

Användarworkshoppar för mer inkluderande lösningar

För att få en bättre förståelse också för användarens sida av samtalet arrangerade projektet i oktober workshoppar för ett par av de grupper som ofta har ett större behov av att ringa 112 och/eller kan ha svårare att använda den teknik och det gränssnitt som används för att starta och sända video under 112-samtalet. 

På det kommunala aktivitetscentrat Träffpunkt Simonsland samlas hela 65 olika föreningar och 120 aktiva frivilliga samlas i det kommunala aktivitetscentrat och personalen på där hjälpte till med att bjuda in samhällsmedborgare till två tretimmars workshoppar där deltagarna fick prova att ringa videosamtal med hjälp av en riktig larmoperatör. Den första riktade sig främst till yngre personer med funktionsnedsättning. Den andra gruppen bestod främst av seniora användare; cirka 75-95 år. Resultatet kommer presenteras längre fram. I dagarna har man också genomfört en större öppen informationsträff på Simonsland där fler av deras gäster och medarbetare ska få vetskap om videotjänsten och också själva kunna prova att ringa 112.

Logga IoT
Loggolimpan