Hoppa till huvudinnehåll

Användare bidrar till mer tillgängliga och jämlika 112-samtal

onsdag, november 6, 2024

I slutet av oktober höll det PICTA-ledda projektet VaLs två workshoppar på Träffpunkt Simonsland i Borås. Syftet med träffarna var att träffa två av de användargrupper som kan ha en längre startsträcka till att hantera och förstå såväl larmsamtal i sig som Smartphone-tekniken som används för att sända video under samtalet till larmoperatör. 

Bild från workshop

VaLs-projektet fokuserar på det larmsamtal som äger rum när en person som är i akut behov av vård eller någon i dess närhet ringer 112. Fyrtiofyra procent (cirka 500 000) av alla samtal till 112 handlar om någon typ av vårdbehov. Av dessa är det 20-30 % som hänvisas till annan vårdnivå än ambulans. Prioritering av patienter och resurser är viktigt, eftersom de mest tidskritiska fallen måste få hjälp snabbt av ambulans. Mindre akuta fall kan i stället hänvisas till att ordna egen transport till sjukhus eller exempelvis vårdcentral, närakut eller hemsjukvård. Under åren 2016-2022 har 112-samtalen till polis, räddningstjänst och sjukvård ökat med cirka tjugo procent. Larmoperatörens bedömning av patientens tillstånd är helt avgörande både för att varje individ ska få rätt vård och för att de akuta vårdinsatserna ska räcka till. Det är här som användning av video vid rätt tillfällen kan förbättra vården genom att addera viktig information som är svår att få på annat sätt.

Användarinteraktion för att skapa mer inkluderande lösningar

Projektet, som finansieras av det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige, är indelat i olika arbetspaket. För att få en bättre förståelse för användarens sida av samtalet ville man särskilt titta närmare på ett par av de grupper som ofta kan ha ett större behov av att ringa 112 och/ eller kan ha svårare att använda den teknik och det gränssnitt som används för att starta och sända video under 112-samtalet.

En av grupperna i workshop

Vi ville få hjälp med att bättre förstå på vilka sätt användningen av video till larmcentral kan bidra till en mer tillgänglig och jämlik vård, säger PICTAs Fredrik Bodell som tillsammans med Josefine Vacker arbetar i projektet. Resultatet från workshopparna hoppas vi ska ge oss stöd i att utveckla lösningen och användningen av den så att den blir mer inkluderande. Därför kontaktade vi Träffpunkt Simonsland och vi är jättetacksamma för att de under trygga former hjälpte oss att samla människor ur dessa användargrupper så vi kunde testa den nuvarande lösningen.

Personalen på Träffpunkt Simonsland hjälpte projektet att bjuda in samhällsmedborgare till två tretimmars workshoppar. Den första riktade sig främst till yngre personer med funktionsnedsättning. Den andra gruppen bestod främst av seniora användare; cirka 75-95 år.

Vad är Träffpunkt Simonsland?

Träffpunkt Simonsland samlar många olika organisationer och människor under sitt tak i Borås. Hela 65 olika föreningar och 120 aktiva frivilliga samlas i det kommunala aktivitetscentrat. 

Med vårt arbete vill vi motverka ensamhet och isolering, och hjälpa människor att få en rik och meningsfull vardag, berättar Sofie Nelsén, enhetschef. Runt 1000 personer deltar i någon del av verksamheten varje dag och alla boråsare är välkomna hit.

Sofie deltog under båda workshopparna tillsammans med kollegerna Catarina Boo, funktionshindersamordnare, och Anna Rångemyr, verksamhetssamordnare. Med under dagen fanns också Anna Falk, ambulanssjuksköterska som också arbetar som HEMS-koordinator, vilket innebär att dirigera och koordinera ambulanshelikoptern i Västra Götalandsregionen. 

Det var roligt att få komma ut och möta engagerade användare, säger Anna Falk.  Under workshopparna fick vi direkt återkoppling från deltagarna, vilket gav oss ett bra underlag framåt. I gengäld fick vi bidra med information och kunskap som förhoppningsvis gör att de känner sig tryggare om det händer något.

Chalmersstudenter bidrar till fler perspektiv

Till sin hjälp har man också haft studenter från masterprogrammet i teknisk design på Chalmers. Studenterna har som ett steg i ett projektarbete deltagit i planering och genomförande på plats av workshopparna. Studenterna bidrog med hjälp av PICTA och kontaktpersonerna på Träffpunkt Simonsland i att utforma workshopparna- något som gav ännu fler viktiga perspektiv in i projektet. Nästa steg för studenterna är nu att sammanställa resultatet från workshopparna, vilket vi kommer att berätta mer om längre fram. 

Det planeras nu för fullt för en uppföljningsträff på Träffpunkt Simonsland där vi ska få ta del av användarnas tankar och upplevelser när de fått lite perspektiv på workshopparna. Vi tänker att det kan göra att vi kan lära oss ännu mer om att skapa så goda förutsättningar för inkludering som möjligt - både i nuvarande och kommande projekt. Nu ser vi fram emot att studenterna mot slutet av året ska presentera sina resultat, idéer, tankar och förslag kring hur vi kan gå vidare i utvecklingen av tjänsten, avslutar Fredrik Bodell. 

LÄS MER OM VALS-PROJEKTET

 

Tack till studenterna från Chalmers för lån av bilder. 

Text: Helene Lindström, PICTA

 

IoTs logo
Limpan